torstai 3. marraskuuta 2016

Talvi

Viisi pientä kirjainta, joista muodostuu sana ja vuodenaika, jota suoraan sanottuna vihaan. Olen kesäihminen. Paras sää on, kun aurinko paistaa ja on + 30 astetta lämmintä.




Viimeistään lokakuun puolivälissä rupeaa ahdistamaan tuleva talvi. Ja ennen kaikkea pimeys. Rakastan aurinkoa ja en voi sietää pimeyttä. Olen vielä lievästi kaamosmasentuneisuuteen taipuvainen, joten jatkuva pimeä talvella on aivan kamalaa. Siihen ei auta juurikaan, vaikka pidän kotona ollessa jatkuvasti päällä kirkasvalolaitetta, vedän tuplana kaikki mahdolliset vitamiini ja hivenaineet ja vähintään kymmenkertaisen annoksen D-vitamiinia, niihin virallisiin suosituksiin nähden. Ei, ei vaan auta. Tarvitsen aurinkoa!





Olen aina ollut sitä mieltä, että olen syntynyt väärään maahan tai oikeastaan kokonaan väärään maanosaan. Niinpä olenkin nyt alkanut pohtia, miksi aurinkoa rakastavana ihmisenä ylipäätään asun enää täällä pohjolaperukoilla. Kannattaako itseään rääkätä sillä, että lähestulkoon puolet vuodesta voi huonosti pimeyden takia? 



Mielessä pyörii koko ajan se, että entäs jos jäisi kolmen kuukauden työharjoittelun jälkeen joksikin aikaa Espanjaan. Ei tarvitsisi kokea tätä kamalaa talvea ja kerrankin kesäkin olisi lämmin.




Tällä viikolla talvi on melkein saapunut tänne Savon leveydelle. On pakkasta ja hippusellinen lunta. Ihmiset ovat innoissaan hehkuttaneet somessa talven tuloa. Uh ei voisi kamalampaa olla! Odotan jo innolla tammikuun alkua, sillä silloin lennähdän Espanjaan. Minun talvi kestää tänä vuonna onneksi kokonaiset yhdeksän viikkoa. Siinäkin on yhdeksän viikkoa liikaa! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti