perjantai 15. tammikuuta 2016

Kohti Fuengirolaa

Aloitin viime syksynä aikuiskoulutuksena merkonomi opinnot. Ensimmäisenä koulupäivänä ryhdyin selvittämään työharjoittelu mahdollisuutta ulkomailla. Halusin päästä Espanjaan, ja järjestää harjoittelupaikkani itse. Googlettelujen jälkeen löysinkin paikan, jonne tahdoin päästä. Sofia-opisto Fuengirolassa. Soitin toiminnanjohtajalle. Hän pyysi laittamaan hakemuksen. Tein työtä käskettyä. Laitoin hakemuksen menemään. Ja jäin odottelemaan. Kaksi viikkoa odoteltuani päätin kysellä harjoittelupaikan perään.

Olin tullut joogatunnilta ja avasin sähköpostin, jossa odotti vastaus, että minut otetaan mielellään harjoitteluun. Voit sitä intoa ja piukeutta, kun olin lukenut sähköpostin. Tässä vaiheessa olin ollut koulussa kolme viikkoa. Ei varmaankaan tarvitse sanoa, että kun jostain innostun, niin senhän myös toteutan. 

Sähköpostin luettuani alkoikin melkoinen suunnittelu. Miten kaikki käytännön asiat järjestetään? Koulusta sain avustusta kuluja varten. Monen monituista iltaa vietin sohvannurkassa iPadilla googletellessani asuntoja. (Fysioterapeuttini ei tätä kannata lukea) Kaiken tämän sohvalla vietetyn ajan jälkeen parhaimmaksi keinoksi asunnon hankintaan osoittautui Facebook. Ilmoitus vain omalle seinälle, että tarvitsen asunnon. Johan rupesi vinkkejä tippumaan, mistä kannattaa kysellä. Ja parin mutkan ja kiemuran kautta löytyi itselle sopiva kämppä. Ja näin järjestyi tämäkin asia. 

Lennot löytyivät myös helposti. Eikä varmaankaan tarvitse mainita, että kaikki mahdolliset nähtävyydetkin on jo googletettu. On tämä elämä vaan niin helppoa tuon googlen kanssa.

Paikallisen maan kieleen ja kulttuuriin kannattaa tutustua etukäteen. Itse olin viime kesänä espanjan kurssilla, joten minulla on alkeet jotenkuten hallussa. Sanastoa olen opettelut itsekseni Worddiven kautta. http://www.worddive.com/fi/ Olen myös ostanut vanhanaikaisesti cd-levyjä ja kuunnellut ajaessani autoa espanjan sanastoa. Erittäin kätevää.


Olen tutustunut Espanjaan ja sen kieleen vanhanaikasinkin keinoin. 

Olen lukenut paljon blogeja Espanjassa matkustamisesta ja siellä asumisesta. Niistä blogeista, joihin olen törmännyt, on mielestäni kaksi ylitse muiden. Ensimmäinen blogi kertoo kolmen lapsen äidin ajatuksia vuorotteluvapaa vuodesta Espanjassa. Tämä oli siitä ihana, että sieltä löytyi mielettömästi harrastusvinkkejä. http://espanjatar.blogspot.fi/
Toisesta blogista löytyy hyviä matkustusvinkkejä Espanjassa. http://www.rantapallo.fi/samppanjaamuovimukista/  

Fuengirolassa ilmestyy ainakin kolme lehteä suomeksi. Näistäkin saa mielettömän hyviä vinkkejä.

Matkaan lähtiessä tietenkin passin voimassa olo kannattaa tarkistaa. Samoin kannattaa hankkia eurooppalainen sairaanhoitokortti, jos ei sitä jo satu omistamaan. Tämä onnistuu kätevästi Kelan sivujen kautta. Kortti toimitetaan kahdessa viikossa postin kautta kotiin.
Espanjaan lähtiessä täytyy hankkia NIE-numero. Mikä tämä numero on ja miten se hankitaan on ihan oma juttunsa. Siitä tulee oma postauksensa piakkoin. 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti