lauantai 16. tammikuuta 2016

NIE-numero


NIE-numero on ulkomaalaisen henkilötunnus Espanjassa. Kaikki yli kolme kuukautta Espanjassa asuvat joutuvat numeron hankkimaan. Vaikka minä olen vain kaksi kuukautta Espanjassa, joudun numeron työharjoittelun takia hankkimaan. 

Sen voi hankkia jo etukäteen Suomesta Espanjan konsulaatista. Konsulaatin sivuilta löytyy hakukaavake, joka pitäisi täyttää. Kun kaavake on täytetty, se toimitetaan henkilökohtaisesti konsulaattiin ja allekirjoitetaan paikanpäällä. Luulisi, että ihan helppo juttu, mutta ainakin tällä hetkellä nettisivuilla kaavake on pdf-muodossa ja niin, että sitä ei pääse muokkaamaan. Kaavakkeen voi täyttää myös paikan päällä. 

Konsuliosasto, jonne hakemus toimitetaan on auki 9-13 maanantaista perjantaihin. Minä siis hurautin eilen kolme sataa kilometriä autolla ees sun taas, että pääsin kaavaketta täyttämään. Hakemus maksaa 9,60 ja se maksetaan käteisellä.




Kaavakkeita täytettiin kaksi, toinen koneella ja toinen käsin. En tiedä mikä ero niillä oli. Niin hyvä espanjan taitoni ei vielä ole. Täytin vaan kaiken, mitä käskettiin. Netistä löytyi kyllä englanniksikin oleva kaavake, mutta se erosi aikalailla tästä kaavakkeesta, jonka täytin. Ystävällinen työntekijä vielä neuvoi mitä kirjoitan espanjaksi motiivi kohtaan. Kymmenen arkipäivän päästä minulle pitäisi sähköpostiin kolahtaa NIE-numero. Juuri sopivasti ennen harjoittelun alkua. 


Mun motiivi Espanjassa.
Espanjalainen näppis, josta en ää:tä ensin löytänyt. Kikkakolmosella se kuitenkin löytyi.
 

Kun asia oli saatu hoidettua päätin mennä syömään lempi ravintolaani Silvopleehen. http://www.silvoplee.com/ Ruoka Silvopleessä on tautisen hyvää ja terveellistä. Ilokseni olen huomannut, että Fuengirolasta löytyy ainakin kaksi kasvisruokaravintolaa. Suomalainen Vegetalia http://restaurantevegetalia.com/fi/ ja Chirimoya http://vegetarianinfuengirola.co.uk/ Ne jotka eivät minua tunne olen aikamoinen terveysintoilija. Innolla odotan pääseväni syömään näihin paikkoihin. Täältä Pohjois-Savon leveyksiltä, kun vastaavia ei löydy. Ai niin, mutta tämähän piti olla Espanja blogi. Voi kuitenkin olla, että ujutan terveysaiheita tähänkin. ;)

Taivaallisen hyvää ja takuulla terveellistä ruokaa!
Tällä kertaa ei ollut Helsingissä mitään muita asioita, joten ruokailun jälkeen lähdin takaisin kohti kotia. Olen ennenkin tehnyt pikakäyntejä Helsinkiin, mutta tämä taitaa olla kaikista pikakäynneistäni pikaisin. 


Oli hieno ilma ajella.

Aina kehäkolmosen paikkeilla se iskee. Nimittäin matkakuume, kun katsoo joko laskeutumassa tai nousemassa olevia lentokoneita. Kahden viikon päästä vihdoin ja viimein istun lentokoneessa, matkalla kohti unelmiani.


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti