tiistai 17. tammikuuta 2017

Harjoittelijan arkea

Suoritan viimeisen tutkinnon osani eli näytön StaffPointilla. Olen harjoittelussa kolme kuukautta. Olen aikuisopiskelija ja alan vaihtaja. Meillä ei koulussa ole tenttejä tai kokeita, vaan suoritamme näytöt työharjoittelupaikoissa tai palkkatyössä, kuka mitenkin.

Merkonomin tutkintoon vaaditaan viisi eri tutkinnon osaa. Olen jo aikaisemmin suorittanut asiakaspalvelun, asiakkuuksien hoitamisen, myynnin tukipalveluiden ja toimistopalveluiden tutkinnon osat. Kaikki nämä kiitettävin arvosanoin.

Viimeisimmäksi näytökseni jäi toiminnan kannattavuuden suunnittelu. Sen sisältöön liittyy muun muassa, että tutkinnon suorittaja laskee tuotteen aiheuttamat kustannukset, hinnoittelee tuotteen, osallistuu budjetointiprosessiin ja vertaa toteutumaa budjettiin.

Minä ja numerot. Me emme oikeastaan koskaan ole olleet ystäviä. Olen visuaalinen ihminen ja tehnyt eniten työkseni lehtikuvaajan töitä. Olen myös aikaisemmin tehnyt asiakaspalvelun ja myynnin töitä, mutta en koskaan mitään, mikä liittyisi taloushallintoon ja numeroiden pyörittämiseen. Tästä lähtökohdasta ajatellen olen iloinen, jos näyttö ylipäätään menee läpi.

Harjoittelua on nyt takana reilu viikko. Ja numeroita olen pyöritellyt Excelissä, vaikka mitenkä päin. Seuraan kassavirtaa ja tätä varten ensimmäisiä tehtäviäni oli päivittää viime vuoden loka- marras- ja joulukuun luvut sekä päivittää laskelma pohjaa tälle vuodelle. Olen käsittelyt myös muutamia laskuja. Laskuista pidetään päiväkirjaa, jota minä teen harjoitteluni aikana.

Olen aloittanut laskemaan myyntikateprosentteja tiimikohtaisesti. Täällä aurinkorannikon Staffpointilla on noin kymmenen tiimiä, jotka kaikki raportoivat hallintopäällikölle. Hän on kerännyt minulle eri tilastot, joiden perusteella laskelmat teen. Ja luojan kiitos olen saanut valmiiksi kaikki kaavat, että käytännössä sen kuin syöttelen lukuja Exceliin. Tuleepahan samalla treenattua Excelin käyttöä.

Maanantai- ja keskiviikko-iltaisin minulla on espanjan tunnit Sofia-opistolla. Näinä päivinä pää on niin täynnä uusia asioita, että puolet niistä valuu yli. Muutoin iltaisin käyn joogailemassa. Jospa se tasapainottaisi pään sisällä tapahtuvaa kuhinaa.

Eilen minulla oli jo sellainen olo, että kolmen kuukauden jälkeen, jos minä ja numerot emme ole ylimpiä ystäviä, niin saattaa meistä kuitenkin kavereita tänä aikana tulla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti