maanantai 21. maaliskuuta 2016

Palvelua kiitos!

Mielestäni Suomessa on itsepalvelukulttuuri. Kaiken hoidat itse. Virastojen asiat aina netissä. Ihme on, jos jossain törmäät asiakaspalvelijaan. Niinpä mielenkiinnolla odotin millaista asikaspalvelu Espanjassa mahtaakaan olla. Missään virastossa en ole täällä asioinut, joten siitä ei ole omakohtaisia kokemuksia. Tosin kuulopuheiden perusteella byrokratian rattaissa toimiminen voi olla hieman rasittavaa.

Ruokakaupassa asioidessa huomattavin ero on varmastikin se, että myyjä ojentaa sinulle muovipussin ja yleensä vielä pakkaakin ostokset siihen. Samoin myyjä siirtää "seuraava asiakas kapulaa" eteenpäin.

Opiston retkellä pysähdytiin Suomen mittakaavassa kohtuullisen pienelle huoltoasemalle. Kahvit, teet ja syötävät piti tilata tiskiltä. No siinä norkoiltiin ja kun myyjä huomasi, että eihän nämä osaa espanjaa niin saatiinpa odottaa teetä ja kahveja. Myyjä palveli kaikkia muuita ja kauhea kiire hänellä näytti olevan, mutta tuntui, että mitään ei tapahdu. Mukana oli onneksi espanjan taitoinen ja kun hän muutaman kerran kyseli tilauksemme perään, lopulta saatiin kahvit ja teet nenän eteen noin 15 minuuttia odoteltuamme.

Pakko sanoa, että tuossa tilanteessa tuli ikävä Suomen itsepalvelua. Itse otat kahvin tai teen. Jonotat korkeintaan vähän aikaa kassalle. Itse viet tarjottimen pois. Ja siinä 15 minuutissa olet jo taikaisin tienpäällä.

Yövyttiin viikonloppuna Granadassa Casa Palaceta 1822 hotellissa. http://www.casapalacete1822.com Täällä oli kyllä palvelu kohdallaan. Voin lämpimästi suositella hotellia. Jätettiin auto parkkihalliin, mutta ei oltu varmoja oliko se edes oikeassa parkkihallissa. Tuurilla oltiin kuitenkin löydetty oikea parkkihalli. Kun mentiin kirjautumaan sisään hotelliin, niin vastaanoton henkilö lähti varta vasten näyttämään, missä parkkihallissa on hotellin asiakkaille tarkoitetut paikat. Lisäksi hän opasti miten ahtaasta hallista kannattaa ajaa pois lähtiessä. Kertoi muutoinkin ummet ja lammet Granadan nähtävyyksistä, parhaista ravintoloista jne. Vastaavaa palvelua en ole koskaan missään hotellissa saanut. Tosin selvisikin, että tämä on hotelli, joka panostaa asiakaspalveluun ja sen kyllä huomasi.

Paikasta ja henkilökunnasta riippuen Espanjasta saa hyvää tai huonoa asiakaspalvelua, aivan niin kuin Suomestakin.

Lopuksi linkki blogikirjoitukseen itsepalvelusta. http://www.etlehti.fi/blogit/liisa_ihmemaailmassa/itsepalveluhuijaus

 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti